piątek, 1 kwietnia 2011

Smak chałwy

Chałwa to wyrób cukierniczy robiony z karmelu oraz zmiażdżonych nasion oleistych. Istnieją różne odmiany chałwy, w zależności od rodzaju nasion (sezamowa, makowa, orzechowa), dodatków (bakaliowa) lub konsystencji (chałwa krucha i półpłynna). Z zadziwieniem czytałam informacje o właściwościach chałwy. Otóż chałwa zawiera mnóstwo witamin (A, B, T, E), jest antyutleniaczem, zawiera kwas linolowy, który obniża poziom cholesterolu, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo - naczyniowych. Jest bogatym źródłem protein, wapnia oraz magnezu, który wpływa na układ nerwowy. Chałwa zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, korzystnie wpływa na stan cery, skóra jest lepiej nawilżona i odmłodzona.

U mnie dzisiaj ciasto z kremem z chałwy. Chałwę można zrobić samodzielnie, być może kiedyś spróbuję :)

Ciasto z chałwą

Składniki na blaszkę 25x36cm:

Na biszkopt:
5 jaj
niepełna szklanka cukru
niepełna szklanka mąki
łyżeczka proszku do pieczenia

Na krem:
0,5 kg chałwy (u mnie sezamowa o smaku waniliowym)
200 ml mleka
kostka margaryny
4 łyżki cukru
0,5 l śmietanki kremówki 30%
2 łyżeczki żelatyny

Dodatkowo:
duża paczka herbatników
polewa kakaowa
płatki migdałowe

Wykonanie:
Biszkopt: Białka oddzielamy od żółtek, ubijamy na sztywną pianę. Do piany stopniowo dodajemy cukier oraz żółtka. Na koniec powoli dodajemy mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia. Delikatnie mieszamy. Wylewamy na blaszkę (u mnie 25x36cm) wyłożoną natłuszczonym papierem do pieczenia. Pieczemy około 20-30minut w 160-170 stopniach.

Krem: mleko wlewamy do rondelka, podgrzewamy na wolnym ogniu. Do mleka wykruszamy chałwę, cały czas mieszamy i podgrzewamy na wolnym ogniu do momentu rozpuszczenia się chałwy i powstania jednolitej masy o konsystencji budyniu (nie musimy zagotowywać). Odstawiamy do przestudzenia. Następnie margarynę ucieramy z 2 łyżkami cukru, stopniowo dodajemy przestudzona masę z chałwy i ucieramy aż składniki dobrze się połączą. Masę z chałwą wylewamy na zimny biszkopt (u mnie masa po utarciu była dość rzadka więc wstawiłam ją na 15 minut do lekkiego stężenia do lodówki). Masę rozprowadzamy równomiernie na biszkopcie, ciasto wstawiamy do lodówki. W międzyczasie przygotowujemy drugą warstwę kremu. Żelatynę rozpuszczamy w 1/4 szklanki zimnej wody, odstawiamy do namoczenia, a następnie podgrzewamy (u mnie 20 sekund w mikrofali). Studzimy. Kremówkę ubijamy z 2 łyżkami cukru, do ubitej śmietany wlewamy ostudzoną żelatynę i dokładnie mieszamy. Bitą śmietanę wykładamy na masę z chałwy, a na wierzchu układamy herbatniki. Całość chłodzimy kilka godzin.

Gdy ciasto już dobrze stężeje, herbatniki dekorujemy polewą kakaową (przepis poniżej) oraz płatkami migdałowymi. 

Polewa kakaowa:

Składniki:
pół kostki margaryny
5 łyżek cukru pudru
3 łyżki kakao
1 łyżeczka żelatyny
5 łyżek kwaśnej, gęstej śmietany

Wykonanie:
Żelatynę zalewamy 2 łyżkami zimnej wody. Margarynę, cukier, kakao oraz namoczoną żelatynę wrzucamy do rondelka, podgrzewamy na wolnym ogniu aż składniki się połączą (nie zagotowywać). Następnie odstawiamy do przestudzenia. Do lekko ciepłej polewy dodajemy śmietanę i roztrzepujemy trzepaczką. Dekorujemy ciasto i wstawiamy do lodówki.

5 komentarzy:

  1. Witaj,

    jestem Twoją rówieśniczką i dziś przetestowałam ten przepis. Muszę przyznać że jest świetny, ciasto wyszło przepyszne...a do tego ta polewa...niebo w gębie :)
    Jestem fanką Twojego bloga...ciekawe przepisy..do tego wszystko jasno i szczegółowo....super.

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, dziękuję za ciepłe słowa :) Mam nadzieję, że jeszcze wiele przepisów wypróbujesz i że wszystkie zasmakują.
    Również pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. ciasto wspaniałe! obawiałam się trochę masy chałwowej czy będzie się trzymać, ale wyszło idealne:-)dziękuję za przepis. pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciasto świetne, przepis bardzo przejrzysty i wszystko wyszło tak, jak powinno :)

    OdpowiedzUsuń

Aby dodać komentarz nie trzeba posiadać żadnego konta, najprościej wybrać opcję Anonimowy i podpisać się pod komentarzem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...