niedziela, 8 maja 2011

Pierożki pieczone

Bardzo lubię pierogi, pewnie większość je lubi. Dzisiaj mam propozycję pierogów troszkę innych niż te tradycyjne, mianowicie pieczonych. Ciasto jest drożdżowe z dodatkiem białego sera. Jeśli chodzi o wykonanie tego ciasta to w gruncie rzeczy nie jest ani trudniejsze, ani bardziej czasochłonne niż wykonanie tradycyjnych pierogów.
Z podanych proporcji wszyło mi 20 dużych pierogów. Można zrobić ciut mniejsze i podawać jako przekąskę na zimno lub ciepło. Świetnie będą smakowały z barszczem. U mnie podane były na obiad, a kilka sztuk zapakowałam Mężowi jako zimną przekąskę do pracy :)
 Jeśli chodzi o nadzienie to w gruncie rzeczy można użyć dowolnego. Ja zrobiłam pieczarkowe z parmezanem, odrobinę ostrzejsze i wyraziste z dużą ilością natki pietruszki! Uwielbiam zieleninę wszelkiego kalibru i w duuuużych ilościach. Nadzienie może być mięsne, warzywne lub serowe. Na pewno jeszcze wypróbuję te pierożki z innymi rodzajami farszu :)

Pieczone pierogi 


Składniki:

Na farsz:
1 cebula
2 ząbki czosnku
0,5 kg pieczarek
5 łyżek tartego parmezanu
2-3 łyżki posiekanej natki pietruszki
przyprawy: sól, pieprz

Na ciasto:
40 dkg mąki pszennej
25 dkg sera białego (u mnie półtłusty)
1 jajko
10 łyżek mleka
6 łyżek oliwy
1 łyżeczka soli
2 dkg drożdży

Wykonanie:
Farsz: Cebulę i czosnek drobno siekamy i podsmażamy na oliwie. Pieczarki myjemy i trzemy na tarce o grubych oczkach. Dodajemy do przesmażonej cebuli, lekko solimy i dusimy na wolnym ogniu, aż woda z pieczarek odparuje (farsz nie może by jednak zbyt suchy). Pod koniec przyprawiamy pieprzem i solą i odstawiamy z ognia. Gdy przestygnie dodajemy natkę i parmezan i mieszamy.

Ciasto: Drożdże zasypujemy łyżeczką cukru i odstawiamy do rozpuszczenia. Twaróg ucieramy z mlekiem i olejem. Następnie dodajemy sól, jajko i mąkę oraz rozpuszczone drożdże. Mieszamy a następnie przekładamy ciasto na stolnicę i wyrabiamy, aż będzie gładkie. Przekładamy do miski, przykrywamy i odstawiamy do wyrośnięcia (na godzinę). Następnie ponownie wyrabiamy i dzielimy na 2 części. Rozwałkowujemy na grubość około 0,5cm i ciasto kroimy na kwadraty (u mnie 10x10cm i pierogi były duże), Można również wykrawać okrągłe pierogi szklanką. Na każdy kawałek ciasta nakładamy łyżeczkę farszu i dobrze sklejamy (tak aby wyszedł trójkąt).


Gotowe pierogi układamy na wysmarowanej tłuszczem blaszce, odstawiamy jeszcze na kilkanaście minut do wyrośnięcia i pieczemy około 20 minut w 180 stopniach.

3 komentarze:

  1. http://kuchareczka81.bloog.pl/8 maja 2011 17:52

    robiłam takie pierożki na świeta Bożego Narodzenia,tylko z nadzieniem tradycyjnym-kapusta i grzyby!są pyszne!!!rownież polecam!pięknie się u cibie prezentują:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierożki wyszły wyśmienite. Zrobiłam z farszem miesno warzywnym z dodatkiem duszonej cebulki... moje 3 letnia córcia sie zajadała.
    Na ciepło polecam z dipem z: pomidora, 1 malej papryczki zielonej, 2 listków swieżej miety i bazylii - wszystko razem zmiksować . Nie dodawac soli gdyż pomidor pusci swój sok i z dipu beda nici. Ja sie dzis zajadałam :) Agnieszka W.

    OdpowiedzUsuń
  3. Aguś, ciekawy pomysł na ten dip. Na pewno wypróbuje :)

    OdpowiedzUsuń

Aby dodać komentarz nie trzeba posiadać żadnego konta, najprościej wybrać opcję Anonimowy i podpisać się pod komentarzem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...