wtorek, 20 grudnia 2011

Brioszka

Brioszka (brioche) to francuskie śniadaniowe ciasto drożdżowe pieczone z dużą ilością jajek i masła. Oryginalne brioszki pieczone są w formie bułeczek z kulką na wierzchu, u mnie brioszka w formie chlebka. Doskonale smakuje z dżemem, twarożkiem lub zapieczona z cukrem waniliowym w piekarniku. Niesamowicie puszysta, maślana o pięknym, żółtym kolorze. Najlepsza lekko ciepła. Polecam!!



Brioszka (brioche)

Składniki na keksówkę 9 x 26cm:

375g mąki pszennej
20g drożdży świeżych (lub 7g suszonych)
3 jajka + 1 do posmarowania
100ml ciepłego mleka
50g drobnego cukru lub cukru pudru
1 łyżeczka soli
175g bardzo miękkiego masła

Wykonanie:
Drożdże rozprowadzamy w mleku, dodajemy łyżkę cukru i 2 łyżki mąki, mieszamy. Tak przygotowany zaczyn odstawiamy na 15 minut. Pozostałą mąkę przesypujemy do miski, dodajemy resztę cukru, sól i wyrośnięty zaczyn. Wyrabiamy chwilę po czym dodajemy całe jajka. Wyrabiamy kilka minut (mikserem lub ręką), następnie dodajemy masło i wyrabiamy jeszcze 10 minut. Gotowe ciasto przekładamy do nasmarowanej olejem miski, owijamy folią spożywczą i wstawiamy na całą noc do lodówki.
Rano przygotowujemy keksówkę, smarujemy ją masłem i obsypujemy bułką tartą. Z ciasta formujemy kulki i układamy w keksówce "parami". Odstawiamy w ciepłe miejsce do podwojenia objętości (około 3 godzin). U mnie wyrośnięta brioszka wyglądała tak:


Wyrośnięte ciasto smarujemy roztrzepanym jajkiem i pieczemy około 30 minut w 180 stopniach. Jeśli wierzch zbyt mocno będzie się rumienił przykryć folią aluminiową. Po upieczeniu ciasto zostawiamy na 10 minut w foremce, a następnie wyjmujemy i studzimy na kratce.



Źródło: brioche.

4 komentarze:

  1. Właśnie skończyłam zajadać się brioszką,
    wyszła przepyszna. polecam ten przepis

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też polecam.Wygląda super a smakuje wybornie nawet nie odstawiana na noc do lodówki.Pięknie wyrosła w czasie gdy w piekarniku był mój ulubiony chleb. Od siebie dodałam skórkę otartą z jednej pomarańczy.Teraz zawsze na niedzielny poranek będzie do kawy.Dziękuję za super przepis.








    OdpowiedzUsuń
  3. Przepis jest rewelacyjny, ciasto drożdżowe nigdy mi nie wychodziło, więc z powątpiewaniem podeszłam do tego ciasta. Ciasto wyszło przepyszne, pięknie wyrosło i jest bardzo puszyste i bardzo smaczne. Dałam połowę tłuszczu , bo wydawało mi się, że to za dużo, następnym razem dam całość. Polecam, jak dla mnie rewelacja. Sonia

    OdpowiedzUsuń
  4. Super przepis brioszka wyszla super mega

    OdpowiedzUsuń

Aby dodać komentarz nie trzeba posiadać żadnego konta, najprościej wybrać opcję Anonimowy i podpisać się pod komentarzem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...