czwartek, 9 lutego 2012

Chleb staropolski

Pyszne chlebek z dużymi dziurkami, wilgotnym miąższem i chrupiącą skórką. Zawsze kupowałam chleb staropolski w sklepie, bo bardzo Nam smakował, od dzisiaj już nie muszę biegać do sklepu :)



Chleb staropolski

Składniki na keksówkę 20cm:

Na zaczyn:
6g drożdży świeżych
150ml ciepłej wody
150g mąki pszennej

Na ciasto właściwe:
zaczyn jw
50g mąki pszennej
50g mąki żytniej
280g aktywnego zakwasu żytniego
1,5 łyżeczki soli
1 łyżka oliwy

Wykonanie:
Zaczyn: składniki mieszamy razem i odstawiamy do podwojenia objętości w ciepłe miejsce (u mnie już po 30 minutach zaczyn podwoił objętość, ale może to trwać dłużej).
Ciasto właściwe: do zaczynu dodać pozostałe składniki, wymieszać aż do połączenia składników. Ciasto przełożyć do keksówki wysmarowanej masłem i obsypanej otrębami lub bułką tartą. Wierzch ciasta posmarować oliwą. Keksówkę przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do podwojenia objętości (1-1,5 godziny). Piekarnik nagrzewamy do 250 stopni, ściany i spód spryskujemy wodą. Ciasto po wyrośnięciu ponownie smarujemy oliwą (można posypać ziarnami) i wstawiamy do nagrzanego i naparowanego piekarnika. Pieczemy 10 minut po czym zmniejszamy temperaturę do 190 stopni i dopiekamy jeszcze 45 minut. Jeśli chlebek z wierzchu za bardzo się będzie rumienił można go przykryć folią aluminiową. 10 minut przed końcem pieczenia chlebek wyjmujemy z formy i dopiekamy bez niej. Po upieczeniu studzimy na kratce.



Źródło: chleb staropolski.

6 komentarzy:

  1. witam serdecznie,ma pani świetne przepisy,które często śledzę i próbuję...zainteresował mnie chleb staropolski ale ilosć mąki wydaje mi się bardzo mała...czy nie ma tu błędu (50g pszennej i 50g żytniej)?...pozdrawiam serdecznie - marysia

    OdpowiedzUsuń
  2. Taka ilość mąki ma być :)Sama na początku byłam zdziwiona, ale chlebek wyszedł idealny! Tylko trzeba użyć małej formy lub podwoić ilość składników. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam! Wczoraj zrobiłam ten chleb. Jest genialny. Chrupiąca skórka i mięciutki, wilgotny środek. Dziś smakuje jeszcze lepiej. Jedyna moja modyfikacja to, że mąkę pszenną częściowo podmieniłam na grahamową. Pycha! Dziękuję bardzo za ten przepis i inne (kurczak tandoori to u nas już klasyk. Pozdrawiam! Monika

    OdpowiedzUsuń
  4. Chlebek mocno wilgotny, dzięki temu dłużej zachowuje świeżość. Cieszę się, że smakowało :) Również pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, Mam pytanko odnośnie zakwasu 28g do chlebka? czy 280g bo także uwielbiam ten chlebek. Przyznam się również że bardzo często zaglądam tutaj i gotuję dużo z tych przepisów:) Pozdrawiam serdecznie Marlena

    OdpowiedzUsuń
  6. Tam jest 280, a zapomniałam dopisać wagi - oczywiście gram :) Również pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Aby dodać komentarz nie trzeba posiadać żadnego konta, najprościej wybrać opcję Anonimowy i podpisać się pod komentarzem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...